میزان باد لاستیک انواع خودروها
میزان باد لاستیک انواع خودروها
همواره باید برای تنظیم باد لاستیکها طبق دفترچه راهنمای خودرو عمل کنیم.
فاصله زمانی مناسب جهت بررسی معمولا هر هفته یا بعد از طی مسافتی بیش از 350 km است و همچنین با تغییر فصل باید دوباره تنظیم شوند.
زمان تنظیم فشار باد تایرها باید در ابتدای حرکت خودرو و زمانی است که تایرها خنک می باشد صورت پذیرد،
چون اعداد درج شده در پلاک روی رکاب یا دفترچه خودرو بر حسب هوای سرد و بدور از گرما می باشد.
-
لیست میزان باد لاستیک انواع خودروها :
مقادیر ذکر شده در این لیست برای خودروهای بنزینی میباشد که فاقد سرنشین و بار میباشند.
-
تنظیم کردن تایری که در معرض تابش نور خورشید قرار دارد کاملا اشتباه بوده و امکان خطا در مقدار عدد فشار سنج بسیار زیاد است.
در دمای هوای بالاتر به دلیل افزایش حجمی هوا به خاطر عوامل تاثیرگذار،
فشار بیش از توصیه شده در کتابچه یا پلاک اطلاعات میزان باد تایرهای خودرو خطرناک بوده و امکان ترکیدگی بالایی خواهد داشت.
با توجه به اینکه هوا یک گاز است و گازها با قرار گرفتن در معرض فشار و حرارت افزایش حجم پیدا میکنند.
بنابراین چک کردن میزان باد لاستیک انواع خودروها باید قبل از شروع حرکت در ساعات اولیه صبح باشد،
چراکه دمای هوای داخل تایرها با دمای محیط یکسان شده است.
میزان باد لاستیک انواع خودروها در مناطق مختلف قابل تغییر است، این تغییرات با توجه به شرایط محیطی تغییر میکند.
مثلا در شهرهای جنوب کشور فشار باد تایر و حجم هوا داخل آن با فشار باد تایرها در مناطق سرد متفاوت خواهد بود.
لازم به ذکر هست که مقادیر فشار حداکثری باد لاستیک ها بر روی تایر ها ذکر گردیده است.
به عنوان مثال این عدد میتواند 35 psi قید شده باشد.
-
به عنوان مثال میزان فشار باد لاستیک پراید به شرح زیر هست:
- فشار باد بین ۳۰ تا ۳۲ بار نرمال هست
- فشار باد فابریک 160 psi که برابر ۳۲ بار میشود
- حداکثر فشار باد 180 psi که برابر ۳۴ الی ۳۵ بار میشود
- فشار باد مناسب برای رینگ اسپورت برابر ۲۹ الی ۳۰ بار میشود
باید این را هم در نظر داشته باشیم که طبق اعلام رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر، عمر تایرهای ایرانی در شرایط مطلوب سه سال یا 60000 km است.
توجه کنید که تشخیص میزان فشار باد تایرها از روی ظاهر به هیچ وجه از لحاظ استاندار قابل استناد نبوده
و حتما از درجه استاندارد توصیه شده جهت تنظیم میزان فشار باد تایرها استفاده شود.
تنظیم بودن فشار باد لاستیک های خودرو علاوه بر حفظ شکل و ساختار خود لاستیک، موجب چسبندگی بیشتر لاستیک ها، حفظ تعادل خودرو و مصرف مناسب سوخت نیز میشود.
علاوه بر موارد بالا تنظیم میزان باد لاستیک انواع خودروها موجب عدم ساییده شدن غیر اصولی اج لاستیک ها نیز میگردد.
به دلیل افزایش حجمی هوا به خاطر عوامل تاثیرگذار، فشار بیش از میزان استاندارد خطرناک بوده و امکان ترکیدگی بالایی خواهد داشت.
البته راهکار دیگری نیز قابل اجرا هست که ترکیدگی تایر خودرو را به حداقل می رساند ان هم استفاده از گاز نیتروژن به جای اکسیژن هست.
چون نیتروژن نسبت به هوا گرمای خود را زودتر از دست می دهد.
در واقع با زدن نیتروژن درون لاستیكها، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستان بر اثر افزایش دما
و انبساط گاز درون لاستیک کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمنی بیشتر آن را نشان می دهد.
البته کم بودن میزان باد لاستیک انواع خودروها نیز مشکلاتی به وجود میاورد :
- مصرف سوخت بالا
- عدم شتابگری سریع خودرو
- ساییده شدن لاستیک ها
- از بین رفتن قطعات جلوبندی را به همراه خواهد داشت
مزایای کلی استفاده از نیتروژن در تایر خودرو :
افزایش فوق العاده عمر لاستیک خودرو به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک که تا ۴۰% افزایش می یابد.
نرم شدن کمک فنرهای ماشین که به دلیل نرم شدن لاستیک، جلوبندی خودرو سالم تر میماند
و باعث استهلاک کم کمک فنرها و سالم ماندن اتاق میشود و تا۷۰% باعث بالانس شدن چرخها میشود.
تنظیم باد بهتر و همیشگی لاستیکها چون مولکولهای نیتروژن بزرگتر و درشتتر از هوا هستند
هیچ وقت گاز نیتروژن از هوای گرم و سرد تاثیر نمی گیرد و همیشه ثابت است.
کاهش مصرف سوخت خودرو چون اصطکاک لاستیک با زمین کمتر می شود،
تنظیم میزان باد لاستیک انواع خودروها موجب کاهش مصرف سوخت از ۱۰% تا ۱۵% میشود.
ترمزگیری عالی در سرعتهای بالا و شدید به طوری که ترمزگیری اتومبیل تا ۳۰% افزایش مییابد.
مناسب برای رینگهای اسپرت خودرو که تمامی خشکی و کوبیدن های این نوع رینگها به طور کامل و 100% برطرف میشود.
-
معایب کلی استفاده از نیتروژن در تایرهای خودرو:
قیمت 10 برابری گاز نیتروژن در کشور ما مسالهای است که باید مورد توجه قرار گیرد.
درستی درجه خلوص نیتروژن برای مصرف کننده و نحوه تزریق آن مهم است
و به دلیل مکش کامل باد لاستیک و بعد تزریق نیتروژن کمی زمان بر هست.
میزان باد لاستیک انواع خودروها
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.